5 gratis SEO tips om jouw Google ranking te boosten!

SEO

“Hoe bereik ik de eerste plaats in Google?”
Dit is waarschijnlijk de meest gestelde vraag van bedrijven aan SEO specialisten.

Een plaats bovenaan de Google ranking zorgt immers voor meer website bezoekers en voor een hogere omzet.
En dat is dan weer een primaire bedrijfsdoelstelling, toch?

Toegegeven, we dromen allemaal van die felbegeerde eerste plaats – ook webdesigners en SEO bedrijven zélf trouwens. Het probleem is dat er slechts 1 eerste plaats is.
Om deze plaats te bereiken en je te onderscheiden van concurrenten met dezelfde doelstelling, dient zoekmachine optimalisatie – ofwel SEO – te worden toegepast.

Google maakt gebruik van een eigen uiterst geheim algoritme om te bepalen welke links er verschijnen wanneer iemand een zoekopdracht uitvoert.
Hierbij houdt Google rekening met een 200-tal criteria om te bepalen wat waar wordt geplaatst in de resultaten.
Hoewel niemand dus exact weet hoe Google deze resultaten bepaalt, zijn SEO specialisten wél zeker van enkele basis elementen.

Weet hierbij ook dat helemaal niets 100% zeker is.
Wie bijvoorbeeld in Brugge op nummer 1 verschijnt met als zoekopdracht “loodgieter”, verschijnt met dezelfde zoekopdracht niet noodzakelijk op nummer 1 in Gent.
Ook het uur van de dag, het door de surfer gebruikte apparaat, concurrentie, … spelen hierin allemaal een rol. Google blijft dan ook een veilingsysteem waar een eerste plaats niet altijd een eerste plaats blijft.
Waar SEO specialisten in elk geval 100% zekerheid over hebben, is dat Google de surfer steeds de meest relevante antwoorden zal willen bieden.

Laten we ons samen in de wereld van SEO verdiepen en kijken hoe je jouw website kan optimaliseren.
5 gratis SEO tips: recht in lijn dus naar die felbegeerde eerste plaats in Google!

SEO Tip #1: Zorg ervoor dat je website in orde is

Google smult werkelijk van websites die technisch goed zijn opgebouwd.
Goed opgebouwd naar leesbaarheid en ontwerp toe, maar ook goed opgebouwd in de code.
Binnen SEO is het belangrijk om de code te optimaliseren zodat Google hier vlot door kan crawlen.
Zorg ervoor dat eventuele foutmeldingen in Google Search Console gespot én verholpen worden.

Verder is het van groot belang dat je website up-to-date en ook veilig is.
Voer dus regelmatig updates uit en zorg dat oude bestanden of revisies van posts worden verwijderd.
Een winkel waar veel volk over de vloer komt wordt ook regelmatig gepoetst, toch?

Ook responsief design – waardoor je website leesbaar is op apparaten van elke schermgrootte – is super belangrijk.
Het succes van mobile devices is ook Google niet ontgaan en men geeft toe dat dit een belangrijk onderdeel vormt in hun algoritme.

De laadsnelheid is eveneens van groot belang.
Wie zit er immers te wachten op een website die er eeuwen over doet om ingeladen te worden?
Google weet dat dit een bron vormt van frustratie en straft tragere websites genadeloos af.
Websites als Pingdom geven je een uitstekend inzicht over de huidige snelheid van jouw website.

Wil jij jouw SEO verder uitbouwen? Begin dan in eerste instantie bij de website zélf.

SEO Tip #2: Zorg voor het inhoudelijke van je website

Naast de structuur en opbouw van de website is het inhoudelijke van groot belang, wil je scoren met SEO.

Maak een weloverwogen keuze van zoekwoorden binnen jouw vakgebied en integreer deze in je website.
Hierbij denk ik aan de content webpagina’s zelfs, maar ook aan de url, websitetitel, paginatitels, metatitels, trefwoorden, …
Overdrijf hier niet mee, aangezien het volproppen van je website met trefwoorden dan weer net wordt afgestraft.

Vergeet ook de Alt-tags van afbeeldingen niet; iets wat erg vaak over het hoofd wordt gezien.
Een zoekmachine kan foto’s immers niet lezen, maar Alt-tags wél.
Je vertelt hen dus exact wat er op de foto staat (bijvoorbeeld eikenhouten tafel) waardoor Google de afbeeldingen achteraf ook kan tonen aan mensen die ernaar op zoek zijn.

Hou wat betreft de inhoud alles natuurlijk en wees niet bang om eveneens te denken in trefzinnen in combinatie met trefwoorden.
Verplaats je in de geest van de surfer, want daar draait het om.
Hoe denkt hij of zij bij het zoeken naar jouw producten of diensten?

Dát is wat telt!

SEO Tip #3: Zorg voor relevante backlinks

Google geeft toe dat relevante backlinks een gunstige invloed hebben in SEO en bijdragen en in een hogere ranking.
Zie backlinks als een soort van aanbeveling door een andere website, voor jouw website.

Door een linkje te plaatsen zegt men dat jouw website de moeite waard is om te bezoeken zeg maar.
Als die andere website bovendien een goede reputatie heeft bij Google en veel bezoekers per maand krijgt, dan is deze backlink nog waardevoller.

Er zijn vele manieren waarop je backlinks kan verzamelen.
Een website over bouwen en verbouwen bijvoorbeeld, kan een mooie backlink vormen voor een aannemer.
Er is altijd een mogelijkheid dat dergelijke websites bereid zijn om een ​​samenwerking met een relevant bedrijf aan te gaan.
Meestal is het een win-win voor beide partijen en moet je er enkel maar naar vragen.

Een andere mogelijkheid die waarschijnlijk een beetje makkelijker kan zijn, is zoeken naar relevante blog websites en vragen of je een gastblog voor hen mag schrijven.
Ze krijgen gratis content die extra bezoekers aantrekt en jij krijgt de backlinks die je nodig hebt.
Eveneens win-win, en allebei een bank vooruit bij Google…

Wees echter wel voorzichtig: je wil enkel kwaliteit backlinks verzamelen.
Ga bijvoorbeeld niet commentaarsecties op blogs vol spammen met koppelingen om backlinks op te bouwen en let eveneens op met startpagina’s.
Eerst en vooral zijn dit vaak “no-follow” links welke lager zijn in waarde dan “do-follow” links.
Google herkent bovendien onnatuurlijk spamgedrag en straft genadeloos af met een lagere ranking, penalty, of verwijdering uit de index.

Daarnaast houdt Google van het feit dat er ook linkjes vertrekken vanop jouw website.
Plaats ze dus zeker ook op jouw pagina’s of blog.
Regel is ook hier; hou het relevant.

SEO Tip #4: Use your resources

Voor het optimaliseren van jouw website in het kader van SEO kan je beroep doen op fantastische tools.

Een van de meest gebruikte SEO tools ter wereld – met een zeer kwalitatieve gratis versie! – is Yoast.
Door middel van een overzichtelijke structuur geeft Yoast inzicht in jouw website en content en waar deze voor verbetering vatbaar is.
Hierbij houdt Yoast rekening met diezelfde factoren waar ook Google rekening mee houdt.

Ben je gek op taal en schrijven?
Het schrijven van blogs zorgt voor een toename in het aantal trefwoorden op jouw website waarop je gevonden kan worden en men zal je gaan zien als een autoriteit in jouw vakgebied.
Waarom volg je dan geen cursus copywriting bij bijvoorbeeld NHA?
Hierdoor zal de kwaliteit van jouw teksten een enorme boost krijgen, met positieve invloed op jouw SEO!

Kom je er zélf niet uit, laat dan een SEO-audit uitvoeren door een SEO expert om te ontdekken wat noodzakelijk is om de top in de Google ranking te behalen.

SEO Tip #5: Spread the word!

Bloggen is hiervan alvast een mooi voorbeeld, maar vergeet ook niet dat sociale media succesvoller zijn dan ooit tevoren.

Google+ en Youtube zijn zelfs een onderdeel van Google, wat weer extra mogelijkheden biedt… 😊

Er zijn momenteel al meer dan twee miljard gebruikers op Facebook alleen al.
Ook al denk je misschien dat jouw klanten niet aanwezig zijn op sociale media; dit vormt een gigantisch potentieel voor vrijwel elke onderneming.
Een druk bezochte website met relevante content is vandaag immers niet meer voldoende.
Google neemt tegenwoordig dan ook sociale media resultaten mee in hun rangschikking, ook al blijft men hier erg vaag over.

Als jij vandaag geen sociale media inzet in jouw digitale bedrijfsstrategie, dan mis je elke dag opnieuw potentiële klanten en omzet. Bovendien kunnen ook sociale media jouw ranking rechtstreeks en/of onrechtstreeks helpen beïnvloeden.

Op jouw sociale mediakanalen kan je links naar jouw website of blogberichten plaatsen.
Hoe meer mensen deze te zien krijgen, hoe meer deze kunnen worden gedeeld, wat dan weer zal leiden tot conversies.
Trends vandaag zijn het werken met foto’s en video, al dan niet in de vorm van betaalde content.
Aangezien slechts ongeveer 10% van jouw volgers jouw bijdrages effectief te zien krijgt, raad ik aan om liever om liever te vaak te posten dan te weinig.

Elke individuele deelactie, like, of retweet wordt immers bijgehouden in jouw social signals en hebben een invloed op jouw Google ranking.
Benieuwd naar jouw actuele status? Een gratis tool als Sharedcount geeft je inzicht in jouw social signals.

Besluit

Bovenstaande SEO tips zijn slechts een greep uit de vele mogelijkheden die voorhanden zijn vandaag de dag.
Ze zullen je in elk geval alvast een aardig eind op weg helpen in het behalen van die felbegeerde eerste plaats in de ranking van Google.

Vergeet ook niet dat SEO een constant proces is dat tijd vraagt en zal resulteren op de (middel)lange termijn.
Hierdoor is het belangrijk dat trends en ontwikkelingen op dit vlak goed worden opgevolgd en bijgestuurd.

Kom je er zelf moeilijk uit of heb je nood aan professioneel advies rond SEO? Neem dan best een SEO professional onder de arm die jouw bedrijf ook digitaal kan helpen groeien.
Een investering welke zich gegarandeerd zal terugverdienen!

 


 

Dit gastblog is geschreven door Bart Daems van Commbee. Neem ook zeker een kijkje op FacebookTwitterGoogle+ en LinkedIn!

 


 

Delen mag!

Geplaatst in Geen categorie.